Logistiikkayritykset näyttelevät suurta roolia globaalissa markkinataloudessa. Sen toimintatavat ja kehitys ovat merkittävä osa myös kestävämpiä ja eettisempiä markkinoita. Suppilog on ollut alusta saakka kehittämässä logistiikkayritys Colligx Oy:tä, joka on kasvanut muutamassa vuodessa yhdeksi Suomen johtavimmista lämpötilasäädellyistä logistiikkataloista. Colligx on onnistunut luomaan maanlaajuisen jakeluverkoston sekä laadukkaan ja kokonaisvaltaisen palveluketjun, jotka ovatkin sen keskeisimmät kilpailuedut. Kumppanuutemme hyödyt näkyvät jo nyt suoraan Suppilogin asiakkaille. Tapasimme Colligx:in operatiivisen johtajan Minna Lindeqvistin ja Suppilogin Marko Jäppisen. Kysyimme heidän ajatuksia yhteistyön mahdollisuuksista ja vaikutuksista Suppilogin asiakkaille.
Yhteistyön alku on ollut vauhdikas. Lindeqvist toteaa, että ihmettelyä ja uusien asioiden opettelua on ollut paljon, mutta jatkaa kuinka ihmisten tasolla tapahtuvassa toiminnassa on edetty jo pidemmälle kuin alkuun osattiin kuvitellakaan. Suppilogia ja Colligxia yhdistää vahvasti kokonaisvaltainen ja asiakaskeskeinen ajatusmalli, mikä näkyy kaikessa mitä teemme.
“Olemme tunnistaneet, että meillä on yhteisesti aivan huikeaa potentiaalia.” Lindeqvist toteaa.
Lindeqvistin mukaan Suppilog -markkinapaikan monipuolisuus ja teknologian tuomat mahdollisuudet yhdistettynä Colligx:in sisälogistiikan ja kuljetuspalveluiden kanssa on vastustamaton yhdistelmä. Asiakkaiden prosessit ovat kumppanuuden myötä suoraviivaisempia ja kustannustehokkaampia. Myyjät ja ostajat tavoittavat toisensa Suppilogin alustalla edullisesti ja vaivattomasti. Tilaukset pyörivät ympärivuorokautisesti, ja Colligx organisoi logistiikan sekä koontitoimitukset tavaroista aina alkoholi- ja kylmätuotteisiin maan kattavasti perille.
“Ennen kaikkea ajattelen, että meillä Suppilogin kanssa toteutuu asiakkaan palvelu kokonaisuutena päästä päähän. Kokonaisvaltainen ja asiakaskeskeinen ajatusmalli on yhdistää meitä vahvasti.” Lindeqvist tiivistää.
Maassamme on tällä hetkellä valtava ongelma: kustannusten nousu. Ongelma näkyy jokapäiväisessä arjessa niin tuottajien, kauppiaiden kuin lopulta kuluttajienkin hinnoissa. Olemme kehittäneet toimintamallejamme siten, että pystymme pienentämään kaupankäynnin kulurakennetta ja vahvistamaan arvoketjua. Koontitoimitukset ovat tästä täydellinen esimerkki, kun eri tuottajien (pienten ja isojen) tuotteet voidaan tilata Suppilogin kautta yhdelle laskulle ja toimittaa koontitoimituksena yhtenä toimituksena perille.
“Pystymme aidosti ja oikeasti auttamaan tuottajia, että tuotteet saadaan pelloilta, varastoista ja kalataloilta pöytään asti.” Lindeqvist lupaa.
Palvelukokonaisuutemme on yhteistyön myötä viety aivan uudelle tasolle. Pystymme tarjoamaan avaimet käteen -palvelua, jota tässä mittakaavassa ei ole aiemmin ollut. Unohtamatta, että prosessien automatisointi vapauttaa meiltä, asiakkailtamme ja yhteiskunnalta resursseja muihin kehittäviin työtehtäviin, sen sijaan että ihminen tekisi rutiininomaiset työt. Usein Suppilogin myyjäyrityksiä kiinnostaakin erityisesti koko liiketoiminnan optimointi, jakelukanavamarkkinoinnin tehostaminen ja kustannusten pienentäminen. “Optimoinnissa pystymme olemaan apuna niin myynnissä, laskutuksessa kuin logistiikassa, varastoinnissa ja kuljetuksissa. Tarjoamme asiakkaillemme erityisen monipuolista osaamista ja asiantuntemusta toiminnan kehittämiseen – myös yritysten johtoryhmiä ja hallituksia myöten” Suppilogin Jäppinen lisää.
Logistiikan ympäristö- ja vastuullisuustoimista keskusteltaessa nostetaan esiin lähinnä polttoainevalinnat, mutta tiesitkö, että on tehokkaampiakin toimia? Nimittäin paljon suurempi vaikutus hiilijalanjälkeen on ajopäivien määrällä, ja sillä kuinka monta kertaa kuljetusauto käy toimittajan tai tilaajan pihassa. Lindeqvistin mukaan tästä puhutaan aivan liian vähän.
”Jos haluamme oikeasti pienentää hiilijalanjälkeä, silloin me käymme pihassa niin, että meillä on oikeasti todellinen koontitoimitus, joka viedään kerralla perille – eikä seitsemänä eri toimituksena eri päivinä.
Lindeqvistin kertoo, että Colligx toki kiinnittää huomiota myös polttoainevalintoihin, mutta painottaa, ettei se ole riittävää. Kestävässä markkinassa on pystyttävä yhä enemmän Suppilogin ja Colligxin kaltaisiin palvelukokonaisuuksiin, joissa realiteetit ymmärretään sekä kokonaisuutta halutaan intohimoisesti kehittää.
“Alustateknologia on Suppilogin ydin, joka mahdollistaa markkinaan tehokkaamman kaupankäynnin, prosessien automatisoinnin, koontitoimitukset ja suoraviivaisen palveluketjun. Kaikki tämä on suora leikkaus kustannuksista. Jos näin tehokkaat toimintamallit olisivat alamme normi, ei Suppilog olisi edes tarvinnut perustaa”. Jäppinen hymyilee.
Läpi Suppilogin organisaatiota johtaa kokonaisvaltainen ajattelu, jolloin pyrimme aina pohtimaan, kuinka palvelumme hyödyttävät mahdollisimman kokonaisvaltaisesti ostajia, myyjiä, kuljetusta, kulurakennetta sekä ympäristöä. Tässä teknologian hyödyntäminen sekä ensiluokkaiset kumppanit, kuten Colligx ja Enexus ovat äärimmäisen arvokkaita.
Colligxilta Lindeqvist nostaa esiin, ettei myöskään logistiikan puolella ruutupaperi ja kynä -ajattelulla pysty haastamaan teknologian etuja. “Yksikään ihminen ei pysty päihittämään teknologiaa ajojen suunnittelussa ja hiilijalanjäljen laskennassa – järjestelmät ovat tässä meitä niin paljon viisaampia ja tehokkaampia.”
Kehitämme teknologian avulla jatkuvasti paitsi omaa toimintaamme, niin pystymme auttamaan asiakkaitamme kaupankäynnin käyttäytymisen optimoinnissa. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Esimerkiksi, että pystymme optimoimaan myynti- ja ostokäyttäytymistä, niin että saat siitä kaiken mahdollisen tehon irti. Voimme yhdistää useiden eri myyjien tuotteet samalle tilaukselle ja toimitukselle. Lisäksi osaamme ohjeistaa yritystäsi tekemään kustannustehokkaat valinnat muussa logistiikassa ja varastoinnissa.
Toimialallamme ja liikemaailmassa haetaan jatkuvasti säästöjä, mutta samaan aikaan palvelun laatua tulee nostaa. Yhteistyöllämme haastamme yleistä liikemaailman oletusta, että paras palvelu maksaa enemmän. Kumppanuuksia ja teknologiaa hyödyntäen, pystymme kuitenkin tarjoamaan sekä edullisemman hinnan että parempaa ja kokonaisvaltaisempaa palvelua.
“Kustannustehokkuus on suurin hyöty, jonka yhteistyöllä voimme tarjota.” – Lindeqvist
Suppilog x Colligx hyödyt top 3:
Tulevaisuuden logistiikka tulee tarvitsemaan Suppilog ja Colligx yhteistyön kaltaisia kokonaisvaltaisia palveluita, joilla optimoidaan asiakkaan käyttäytymistä prosessin jokaisessa vaiheessa.
Tule osaksi tulevaisuuden markkinaa! “Sellaista yritystä ei olekaan, jolle ei tavalla tai toisella voitaisi yhdessä lisäarvoa tuottaa.” – Lindeqvist.
Kiinnostaako yritystäsi tehostaa kaupankäynnin prosesseja? Kerromme mielellämme lisää Suppilogista ja kumppaneidemme palveluista.
Laita viestiä, jos herätimme teissä analyyttista pohdintaa! minna.lindeqvist(a)colligx.fi marko.jappinen(a)suppilog.fi
Aloita jo tänään ja tee tukkukaupankäynnistä tehokkaampaa.
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään