BlogsUudistuneet Suppilogin markkinointipalvelut

Uudistuneet Suppilogin markkinointipalvelut

Moni tuntee, mutta harva toteuttaa yritystoiminnassaan legendaarisen Peter Druckerin klassista tiivistystä menestyvän liiketoiminnan ydinfunktioista: ”Because the purpose of business is to create a customer, the business enterprise has two–and only two–basic functions: marketing and innovation. Marketing and innovation produce results; all the rest are costs. Marketing is the distinguishing, unique function of the business.”

Liikkeenjohdon lisäksi tavarakauppa rakentuu pitkälti vain markkinoinnin metodien varaan. Erilaisten markkinointipalveluiden tarjonta on kuulunut lisäarvopalveluihimme jo Suppilogin ekosysteemin alkuajoista lähtien. Ainut kritisismi on kohdistunut siihen, että miksi emme ole tuotteistaneet palveluitamme selkeämmin uusien ja vanhojen myyjäyritystemme käyttöön ja nyt tähän palautteeseen on vihdoinkin pyritty vastaamaan!

Palveluiden täydennetympi esittely löytyy sivuiltamme pian, mutta olemme koostaneet tähän Suppiblogiin kaikkien kolmen palvelukategorian oleellisimmat määrittelyt ja keskeisimmät palvelutuotteet.

Ensin kuitenkin kaksi oleellista huomiota markkinointipalveluihin ja ydinliiketoimintaamme liittyen:

1. Suppilog ei osallistu itse koskaan tavarakaupankäyntiin, vaan ainoastaan mahdollistaa myyjäyritysten ja ostajayritysten välisen suoran kohtaamisen, myynnin ja tilausliikenteen. Luonnollisesti huolehdimme alustaliiketoiminnan markkinoinnista myyjä- ja ostajayrityksille. Kuitenkin vastuu Suppilogin alustan yksittäisen myyjäyrityksen kaupallisista aktiviteeteista ja tavoitteiden saavuttamisesta on aina myyjäyrityksellä itsellään, samoin kuin ostajayrityksellä ostamisesta ja hankinnoista Suppilogin alustalta.

2. Suppilogin arvoissa on nostettu ja aina kunnioitettu vastuullisuutta, joka meille ja ekosysteemimme käyttäjille tarkoittaa esimerkiksi sitä, että emme jaa tai hyödynnä myyjä- tai ostajayritystemme meille avaamaa yrityskohtaista tietoa muiden yritysten tai kilpailevien yritysten käyttöön. Elikkä esimerkiksi jos myyjäyritys avaa tiimillemme omia kaupallisia haasteitaan, niin emme välitä tai hyödynnä näitä yrityskohtaisia tietoja muiden myyjäyritysten eduksi tai haitaksi.

Tarjoamme tehokkaita ja ammattimaisia markkinointipalveluita myyjäyrityksille tai ostajayrityksille – mutta emme tarjoa tai paljasta asiakaskohtaisia tietoja. Mahdolliset NDA:t voidaan myös aina solmia yhteistyön tietosuojan varmistamiseksi.

Suppilogin markkinointipalveluiden kategoriat

1. Strategia & Konsultointi

Joskus se on juuri tämä kattotaso, missä on ratkaistava vaikkapa ongelmia ja mahdollisuuksia positioitumisessa, tiimin osaamisessa tai markkinan murroksessa. Joskus kyseessä on pelkän suunnitelman ja mittaristojen määrittely, ja jopa sen jalkautus liiketoiminnan strategisille tai operatiivisille tiimeille.

Jos liiketoiminnallisten haasteiden ratkaisumallina nähdään strategian tai suunnitelmien kirkkaampi määrittely, niin nämä palvelumme voivat tuoda ratkaisuvaihtoehdon juuri tämän ongelman lyhyt- tai pidempiaikaiseen ratkaisemiseen. Suurin osa suunnittelusta tai jalkautuksesta onnistuu meidän kokeneen asiantuntijatiimimme toimesta, mutta tunnemme myös laaja-alaisen asiantuntijaverkoston eri myyntikanavien, funktioiden, prosessien ja liiketoimintamallien spesialisteja – joita pystymme tapauskohtaisesti hyödyntämään ongelmienne ratkaisemiseksi.

2. Markkinointi- & Myyntikampanjat palveluna

Kun strateginen tiekartta tavoitteineen ja rajoitteineen on selvillä, niin on paljon loogisempaa lähteä valikoimaan siihen soveltuvia markkinoinnillisia tapoja. Oli se sitten klassista tai modernia, targetoitua tai kattavaa aktivointia, niin pystymme lähteä haarukoimaan kampanja tai jopa vuosikohtaista toteuttamisen tiekarttaa!

Yksi konkreettinen esimerkki olisi vaikkapa suunnitella myyjäyrityksen kasvustrategian mukaisesti markkinoinnillisia ja myynnillisiä toimenpiteitä, missä osan toimenpiteistä toteuttaa myyjäyrityksen omat kaupalliset funktiot ja osan mahdollistamme palveluna. Kokonaisuuden koordinointivastuu on tietysti myyjäyrityksen myynti- tai markkinointivastaavalla. Meidän vastuullemme voisi jäädä vaikkapa uutiskirjekampanjointi kohderyhmiin A ja C kvartaalin alussa ja lopussa, sekä näiden kohderyhmien mobiilikommunikointi kvartaalin puolivälissä. Onnistumisen mittareina olisi määritelty vaikkapa lähetyt sähköpostiviestit bruttona, avausprosentti ja avauslukumäärät, sekä tilauksen pelkän uutiskirjeen aktivoimana tehneet asiakkaat molemmista kohderyhmistä. Laadulliset mittarit voisivat olla, että uutiskirje noudatti tiukasti myyjäyrityksen omia brändilinjauksia ja telekommunikoinnissa panostettiin laadukkaaseen myyntispiikkiin, joka varmistettiin harjoittelulla yhdessä myyjäyrityksen markkinointivastaavan kanssa. Tämäntyyppisen kokonaisuuden kustannukset ja Suppilogin tarjoamien markkinointipalvelujen osuus olisi helposti määriteltävissä, sekä niiden yhteisvaikutusta olisi helppo analysoida kokonaisdatan perusteella.

3. Markkinapaikan markkinointityökalut

Kolmas kategoriamme eroaa ehkä eniten kahdesta aikaisemmasta, sillä näillä työkaluilla myyjäyritys voi käyttää itse erilaisia Suppilogin alustalla olevia taktisia markkinoinnin, viestinnän ja myynnin toiminnallisuuksia omilla resursseillaan. Tässä siis Suppilog ei ole mukana suunnitelmien kirkastamisessa tai kampanjan tuotannossa, ellei myyjäyritys erikseen halua meidän auttavan myös näiden työkalujen käytössä myyjän ohjaamana ja heidän puolestaan.

Klassinen esimerkki näistä toiminnallisuuksia ovat Suppilogissa tehtävät markkinointikampanjat ja sponsoroidut uutiset, joilla pystyy ensinnäkin mallintamaan omat myyntikampanjansa Suppilogin alustalle ja jalkauttamaan kampanjan itse määritellyille kohdeyleisöille ostaja, ketju tai kanavakohtaisesti. Osa näistä työkaluista on maksuttomia ja kuuluu Suppilogin normaalikustannuksen piirin, mutta osa on hinnoiteltu maltillisesti (esim. sponsoroidut uutiset 10 €/kpl) ja ne laskutetaan automaattisesti normaalin kuukausilaskutuksen yhteydessä. Millä muulla kanavalla tavoitat koko kanavan kohdeyleisön näin marginaalisella kustannuksella?

Vaikka aiemmin todetusti erilaisten myynnin- ja markkinoinnin palvelujen mahdollistaminen on aina ollut palveluvalikoimassamme mukana, niin selkeää palvelukuvausta lähtökohtaisine hinnastoineen tässä kokoluokassa ei ole ollut. Nyt tavoitteenamme on saada näistä ensimmäinen versio markkinoille. Tavoitteena on lisäksi jatkokehittää palvelutarjontaamme kuunnellen tarkalla korvalla mihin myyjä- tai ostajayritysasiakkaamme kulloinkin toivoisivat lisätukea, sekä mahdollisuuksien mukaan mahdollistaa niihin ketterästi ratkaisuja.

Tällä pitkällä johdannolla markkinointipalveluiden aihepiiriin toivotan kaikille lukijoillemme ja asiakkaillemme rohkeutta kehittää omaa suunnitelmallisuuttaan, rohkeutta testata uusia mahdollisuuksia sekä analyyttisesti tarkastella toimintoja raja-aidatkin ylittäen.

Kaikki kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita kanavariippumattomasti. Keskustellaan, suunnitellaan ja toteutetaan!

Loppuun vielä yksi hyvä kiteyttävä Peter Druckerismi: ”“Strategy is a commodity, execution is an art.”

Ystävällisin syysterveisin,
Suppilogin tiimi

Tehosta B2B-kaupankäyntiäsi

Aloita jo tänään ja tee B2B-kaupankäynnistä tehokkaampaa.

Rekisteröidy nyt

Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään

© 2025 Suppilog Oy